.....

Vaellusripari Saariselällä 20.-28.7.2012

Kuvia vaellukselta täällä!

Perjantai  20.7.2012

Ollaan nyt täällä Tievatuvalla J Takana on 13h:n linja-automatka! Matka oli oikein mukava, kiitos hyvän seuran! Pysähdyttiin muutaman kerran, huoltoasemalla jne. Ja sain suoritettuu suurimman osan ulkoläksyistä matkalla!

Tää Tievatupa on vähän niin kuin Hirviranta, pienempi vaan.

Myö tytöt nukutaan Metsä-Paavossa! Aivan ihana nimi!!!!! Pojat nukkuu Vanhalla-Tievalla. Pakattiin rinkkoihin isosryhmien yhteiset tarvikkeet. Onneks olin jättäny pakatessa sen verran tilaa, että miulle mahtui trangia+kaasut (kellekkään muulle ei olisi mahtunut).

Käytiin myös viimeistä kertaa saunassa ennen vaellusta. Hyvästi hygienia!

1.    Vaelluspäivä 21.7.12 lauantai klo 22.30

Tänään oli eka vaelluspäivä. Vasen hartia onnistu jo jumiutumaan! Mittasin ennen lähtöö Tievalla, et miun rinkka paino 19kg.

Ensin ajettiin tunti bussilla Tievatuvalta jollekin joelle jonka nimeä en enää muista. Ja me ylitettiin se!! Vettä oli yli polven ja virta voimakas (ainakin miulle)! Mut minuupa ei tarvinnu taluttaa vaikka oonki niin lyhyt! Oon nyt ylpee itestäni! Joelta käveltiin Helanderin majalle, jossa oli joskus nukkunut Elias Lönnrot. Siinä Helanderin majalla myö jakaannuttiin. On vähän ikävä muutamaa ihmistä, jotka kuuluu Jaakon ryhmään :/ Seuraavan kerran nähään ne Luirolla maanantaina J

Myö tarvottiin pitkiä matkoja (ainaki ne tuntu siltä)! Sitten kun oltiin kiipeemässä ekaa tunturia ylöspäin, olin ilonen että matkassa on pappi joka vois siunata miut haudan lepoon jos siihen matkalle kuolisin!

Onneks tauon jälkeen oli parempi olo ja maasto kävi helpommaks J

Siellä tunturin laella oli mahtavat näköalat!!! Maisemat vaan ei pääse oikeuksiinsa valokuvissa :/

Sitten päästiin tänne, Sarviojalle. Meijän isonen oli tosi huomaavainen kun haluu tehä meille huomenna aamupuurot vaikka se onkin eri ruokaryhmässä!!!

Sitten tehtiin tyttöjen kanssa juustohampurilaiset! Ne maistu mahtavilta ku tiristettiin ne pihvit rasvassa et pöpöt kuolis. Ja nyt istutaan iltanuotiolla. Piettiin hieromapiiri, joka tais olla jonkun isosen loistoidea. Ja sen jälkeen Ilpo kerto tosi surullisen tarinan eräästä riparista.

Olo on vähän väsyny, ja hirvittää huominen taipale. Ilpo sano et ekana päivänä kaikki pelkää kuolevasa, ja tokana päivänä et ne ei kuolekkaan…kuulostaa huominen siis tosi lupaavalta! Kun katon mihin suuntaan huomenna lähetään, nii nään tunturin joka on paljon isompi kun tän päivänen! Mutta eihän sitä tiiä jos se oiskin helppokulkunen, ja huomasin että se auttaa aina kun on raskasta, kun miettii jotain laulua tai kuntoa, missä oon kun ollaan taas kotona! Esim. ekassa nousussa miun päässä pyöri vaan: ”Vaikka vaellus on vaivaista, minä vielä jaksan toivoa…”

Ihme kyllä, ei oo yhtään koti-ikävä! Voi johtuu osaks siitä että porukka on niin mahtava, ja on koko ajan tekemistä, niin ei ehdi miettiä kotia.

2.    Vaelluspäivä 22.7.12 sunnuntai klo 9.50

Illalla (tai yöllä) keksittin meijän ensimmäinen riparin sisäpiirinjuttu:

Mie ja Maija metästetään täältä Saariselän tuntureilta Sitä Oikeaa. Maija Aslakia ja mie Oulaa! Itse asiassa en ees muista mistä tuo juttu lähti :D

Ja Tiina sano yöllä minuu porkkananaiseks kun olin kääriytyny oranssiin makuupussiin J

klo 00.20

Lähettiin aamulla matkaan. Nyt oon oppinu jo ainakin yhen jutun Lapissa vaeltamisesta: kilometri täällä on paljon pidempi kuin esim. kilometri pururadalla!

Pidettiin ruokatauko Paratiisikurussa. Se oli ihana paikka! Ruuan jälkeen, kun lähettiin taas matkaan, nähtiin ihana laaksoon kasautunu lampi! Sen jälkeen kiivettiin tunturille. Olin ihan varma et miun reidet ja pohkeet sanos sopimuksen irti!

Sit kiivettiin Ukselmapäälle ilman rinkkoja.  Siellä oli tosi upeen näköstä! J

Sit mentiin Pirunportin läpi ja tultiin tänne, Muorravaarakalle. Nyt päässä soi Tuulin Salaisuudet…

Onnistuin kaatamaan pilttipurkin Maijan kädelle…Maija tykkäs :D

Tehtiin täällä myös ruokaa ja pystytettiin teltat. Ja pidettiin iltaohjelmaa varauskammissa! Oi, siellä oli ihanaa! Siellä oli vähän ahdasta, joten kaikki oli kylki kylessä. Sitten Ilpo paisto meille lettuja, ja Aino veti laululeikkejä. Ja sitten meijän piti lohduttaa Siiri-sopulia. Se oli hyvä leikki siihen hetkeen, kun kaikki oli väsyneitä! Sitten sen iltaohjelman jälkeen mieliala oli taas monta astetta korkeammalla J

Mutta yhdessä asiassa Ilpo on ollu väärässä: miun ei oo tehny kertaakaan mieli kuolla! Tänään on ollu tosi mukava päivä! Totta kai väsyttää, mutta sepä taitaa kuulua asiaan.

3.    Vaelluspäivä 23.7.12 maanantai

Tänään oli paras vaelluspäivä! Käveltiin n. 16km ja kiivettiin tuntureille, mut se ei tuntunu pahalta! Poimin tuntureilta matkamuiston:

poron selkänikaman J

Ja soitin 1min puhelun äitille Lauran kännykällä, kun oma ei suostu pelittämään.

Oon laulellu pitkin päivää: Tuulin Salaisuuksia, Irwinin Daa dirlan daa:ta, Maija Vilkkumaan laulua jossa lauletaan: ”Anna lantion pyörii huuda wou wou wou”, Stigin Tyttö sinä olet mertitähti- ja Puumaa mä metsästän-laulua.

Nyt ollaan Luirolla. Tosi kiva nähä ja höpöttää Jaakon porukan kans!

Illalla tehtiin lettuja. Poikien letut ei oikein tahtonu onnistuu…niillä sammu trangia, sit huomattiin et vika oliki polttimessa.

Sitten sain viimesenki ulkoläksyn suoritettuu! Vähä haparoiden,mut onneks miun isonen hyväksy sen. Illalla oli tosi energinen olo! Ei ois yhtään tehny mieli mennä nukkumaa. Ja Luiro on niin ihana paikka! Voi, mie huomaan et se kuuluisa Lappi-hulluus alkaa pikku hiljaa tarttuu minuunki :D

4.    Vaelluspäivä 24.7.12 tiistai

Tänäänki oli hyvä päivä! Myö tytöt nukuttiin Hiltonissan. Pojat vähä nurku, mut sit ne lopetti ja hyväksy asian J

Päivällä käytiin Sokostilla ilman rinkkoja, ja siellä oli mahtavat maisemat! Pelattiin matkalla Bumtsi bumia! Se on paras matkapeli ikinä! Sain mahtavia kuvia, ja paljon! Päätin jo et kun pääsen kotiin, yhestä meijän Sokostin huipulta otetusta yhteiskuvasta tulee taustakuva miun tietokoneeseen! Sitten kun piti alkaa jo lähtee Luirolle, tuntu et muut vaan lähti heti porhaltamaan. Mie lähin tosi hittaasti. Se oli niin ihana ja kaunis paikka, et miks oisin halunnu vaan kiirehtii sieltä pois?

Nyt istutaan (Antti) Tuiskukurun nuotiopaikalla nuotiolla. Saunan, jumalanpalveluksen ja ukkosen jälkeen lähdettiin kävelemään tänne. Istun täällä muutaman riparikaverin kanssa, loput on jo nukkumassa. Nää meijän isoset on aivan mahtavia!

Tuntuu hirveen kaukaselta ajatukselta, et tänään vielä käytiin Sokostilla…

Mut ihana päivä oli tänää <3

5.    Vaelluspäivä 25.7.12 keskiviikko klo 21.53

Lähettiin keskipäivällä (Antti) Tuiskukurusta ja nyt ollaan Kopsusjärvellä (Sunny Beachilla).

Koko vaelluksen aikan ei oo rinkan kantaminen ollu niin tuskasta! Nyt vasen hartia on niin kipee et hyvä jos kärsii koskeekaan. Sain kantaa syntisen painavaa rinkkaa 18km <3

Iltanuotio oli aivan ihana! <3 Myö havainnollistettiin ruokintaihmettä. Myö laitettiin kaikki jotain omia herkkuja yhteen kasaan ja sit jaettiin ne keskenämme.

Sitten laitettiin omalla nimellä varustetut laput kiertämään, ja kaikkien piti kirjottaa siihen jotain positiivista. Nyt on jälellä enää 5 kommenttii joitten kirjottajia en tiiä…mut tuun vielä ottamaan niistä selvän!

Myöhemmin sitten paistettiin taas lettuja ja myös kaloja, joita joku onnistu saamaan.

Ja oon saanu otettuu nyt illalla ihania kuvia jotka tuun säästämään aina! Ja nää ihmiset on niin mahtavia! En tiiä miten tuun pärjäämään riparin jälkeen ilman näitä! Pojatki jopa sano et niitä saa moikata koulussa J

Tänään aion valvoo myöhään yöhön, jutella mahollisimman paljon mahollisimman monen kanssa, ihailla Nattasia (ja maisemia yleensäkin) ja nauttii vaan vikasta vaellusillasta!

6.    Vaelluspäivä 26.7.12 torstai klo 23.15

Vaellus loppu! Kamalan ristiriitaset tunteet! Oon ilonen et päästiin Tievalle ja että päästiin suihkuun ja saunaan, mut toisaalta hirveen haikee olo ja ikävä tuntureille ja kuruille! Mittasin äsken miun rinkan, ja se on keventyny 4kg! Nyt se paino enää 15kg.

Vähän säälitti Aino, kun miun piti viiä ennen lähtöö miun ihanalta tuoksuvat jalat sille paikattavaks… Oltiin taas matkalla Bumtsi bumia. Viimeistä kertaa ite vaelluksella :’(

Nytten täällä on muitakin ihmisiä kun vaa myö ja bussikuski. Tänne on tullu jotain juvalaisia. Ne kahto meitä vähä hassusti ku tultiin likasina ja haisevina pois metästä :D

Ai että nyt osaa arvostaa valmista ruokaa, ja keittiön astioista joita ei ite tarvihe tiskata!

Ja tänään oli tokavika iltahetki :/ Myö katottiin Ilpon ja Jaakon ottamia kuvia meijän riparista. Ne oli ihania, enkä malta oottaa et ne tulee vaellusripari.com:iin!

7.    päivä 27.7.12 perjantai

Tänään käytiin Inarissa ja Ivalossa. Ostin matkamuistoks Siidasta pinssin ja toisesta matkamuistomyymälästä porokuivamustekynän. Käytiin myös syömässä Lauran grillillä. Tuntu ihanalta syyä taas roskaruokaa J

Illalla meillä oli iltaohjelmassa sketsejä! Olin järkevä ja kuvasin ne kaikki. Sitten mie olin mukana esittämässä kahen muun tytön kans kuvaelmaa, Me, Alibaba, minä ja Mustafa. Mie olin Mustafa J

Kaikkein paras sketsi oli Jack Pulkkinen!

Sit oltiin illalla kappelilla ja piettiin mini-jumalanpalvelus. Sit Ilpo laitto kynttilän kiertämään ja se kädessä sai sanoo sanasen. Piättelin itkuu koko ajan, mut sitten aloin vollottamaan Ainon puheen aikana. Sitten iltalaulun ja Satumaan aikana mie vaan vollotin! Mie, joka en itke melkeen ikinä!

Sit jossain vaiheessa nauroin vaan itelleni ja omalle itkulleni, ja sitten en enää tienny itkenkö vai nauranko.

Sit isoset oli ihania ku lohuttivat minuu!

Kappelin jälkeen saatiin valvoo Vanhalla-Tievalla kaikki yhessä kahteen asti. Mieki sain rauhotuttuu J Nyt jostain syystä soi vaan päässä: ”Tiku Taku, Tiku Taku, Iines ja Aku. Aku ajoi puihin, Iines otti vasen, vasen, vasen-oikee-vasen! ”

8.    päivä 28.7.12 lauantai

Viikko sitten oltiin Sarviojalla..! Nyt oon taas vaan kotona. Linkka-matka meni hyvin. Menin tyynyn kanssa makaamaan lattialle. Sitten pojat alko soittelemaan ja laulelemaan kitaran kanssa ja nukahin Kuusamon jälkeen. Sitten heräsin Kontiomäen kohalla.

Loppumatkan höpöttelin vaan kaikkien kanssa. Sit valittiin konfislaulu ja meijän on ihana Martin Luther Kingin laulu.

Oon vähän miettiny et haluisin sittenki isoset meille laulamaan, vaikka oon tähän hetkeen asti ollu sitä vastaan  J

Jos ne tulis, toivosin et ne ois miun oman, Ilpon ryhmän isoset.

Ihan väärin, et viikko jota oon oottanu vuoden, on menny näin nopeesti!

Mut nytpä oon taas kokemusta rikkaampi. Oon nähny mahtavia maisemia, kuukkelin, sopulin, poroja, uinu tunturipuroissa ja –järvissä, ylittäny jokia/puroja ja tutustunu mahtaviin riparilaisiin, isosiin ja pappeihin J

Omistan nyt upeita muistoja, uusia kavereita, poron selkänikaman, paljon rakkoja, Pirunportin kinoksessa lasketusta mäestä kastuneet housut ja korkkaripohkeet! ;) Eikä piä unohtaa kaikkia 500 kuvaa!

Ja mitään noista en vaihtas pois! Oli vaan surku ja piättelin itkuu kun laulettiin viimestä kertaa ja vanhempien eessä iltalaulu, kun meitä tultiin hakemaan seurakuntatalon parkkipaikalta.

Nyt myös muistan kaikki laulut jota lauleltiin iltanuotioilla, ja Ilpon nätin runon (olikohan sen joku Siionin virsi?)